Filmrecension - Ponyo

Ponyo eller ”Ponyo på klippan vid havet” är Hayao Miyazakis nya tecknade film och är ett samarbete mellan Disney och Studio Ghibli.

Filmen är löst baserat på H.C.Andersens ”Den lilla sjöjungfrun”, Miyazaki har själv sagt att han blev inspererad att göra filmen efter att ha sett Disneys filmatisering från 1989. (IMDB)

Filmen handlar om dottern till en trollkarl och en havsgudinna, en guldfiskflicka vid namn Ponyo, som när hon undersöker haven träffar på människopojken Sõsuke. Hon tycker om honom och efter att ha blivit tillbakatagen ner i havsdjupen av sin far deklarerar hon bestämt att hon vill vara en människa ochåtervända till Sõsuke. Den magi hon släpper lös i sin omvandling och flykt sätter igång ett fruktansvärt oväder på haven och sätter hela världen ur balans. Man frågar sig om Ponyos kärlek kommer att vara besvarad och i så fall om deras kärlek kan överkomma allt som står emellan dem.

Hayao Miyazaki gör väldigt vackra och underhållande filmer som kännetecknas av att de till största del tecknas för hand. Just den här filmen påminner om hans andra film ”Min granne Totoro”.

Jag tycker om den här typen av tecknarstil, man tycker karaktärerna i filmen och den blandar magi och verklighet på ett realistiskt sätt. Både jag och de som jag såg filmen med tyckte om den och personligen tycker jag att det var lite tråkigt att den bara visas på svenska (förutom i Stockholm och Göteborg) men det är en bra film med en söt historia som både stora och små kommer att tycka om.

Så passa på att se den nu när höstmörkret och kylan smyger sig närmare och det är mysigt att sitta i en liten biosalong och titta på tecknat!

/Zuni Aurora